Nasze produkty kupisz online, a także w sieciach sklepów Auchan, Kaufland, Carrefour, Stokrotka, POLOmarket

LOGO_WHITE

Nasze produkty kupisz online, a także w sieciach sklepów Auchan, Kaufland, Carrefour, Stokrotka, POLOmarket.

wegetarianizm

dieta wegetariańska: fakty i mity

Z roku na rok przybywa wegetarian, a rynek – starając się nadążyć za ich potrzebami – przedstawia coraz więcej wegetariańskich alternatyw dla popularnych produktów typu pasztet czy smalec. Więcej i więcej wiemy też o korzyściach związanych z przejściem na dietę wegetariańską, a mimo to nadal istnieje wiele mitów dotyczących tego typu zasad żywienia.

Które z nich warto obalić?
Sprawdź!

czym jest wegetarianizm?

Wegetarianizm sprowadza się do wykluczenia z diety mięsa oraz ryb i owoców morza. Wegetarianie nie jedzą zatem ani dziczyzny, ani wieprzowiny, ani drobiu. Wyłączenie z jadłospisu mięsa jest podstawią diety wegetariańskiej, jednak w niektórych odmianach wegetarianizmu pojawiają się ryby i owoce morza oraz produkty odzwierzęce, takie jak nabiał czy smalec. Jeśli w diecie nie ma miejsca na żaden rodzaj produktów pochodzenia zwierzęcego, mówimy już o weganizmie. Istnieje również rygorystyczna wersja weganizmu, czyli program żywieniowy oparty wyłącznie na owocach i niektórych orzechach oraz nasionach – nazywamy go frutarianizmem. 

warto rozróżnić kilka najpopularniejszych odmian wegetarianizmu, a są to:

  • pescowegetarianizm, inaczej ichtiwegetarianizm to wegetarianizm, który dopuszcza spożywanie ryb – stanowi dobrą alternatywę dla młodych osób, które potrzebują większych ilości białka do prawidłowego rozwoju,
  • laktowegetarianizm to wegetarianizm, który dopuszcza spożywanie nabiału oraz miodu – jest najpopularniejszą odmianą wegetarianizmu,
  • owowegetarianizm to wegetarianizm, który dopuszcza spożywanie jajek (jako jedynego produktu odzwierzęcego).

Należy pamiętać, że w zależności od powodu przejścia na dietę bezmięsną, wegetarianizm może być również stylem życia. Motywy wegetarian są różne. Jedni nie jedzą mięsa z powodów etycznych, inni z powodów ekologicznych. Jeśli wegetarianin rezygnuje z mięsa, ponieważ występuje w ten sposób w obronie zwierząt, z pewnością nie będzie nosił też skórzanych ubrań czy akcesoriów. 

dieta-wegetarianska

skąd wziął się wegetarianizm?

Wielu osobom wydaje się, że wegetarianizm to „wymysł” XXI wieku. Co prawda, ten sposób odżywiania się zyskał na popularności dopiero w ostatnich latach, ale w rzeczywistości był stosowany znacznie wcześniej, bo już w czasach starożytnej Grecji oraz w dawnej kulturze indyjskiej. W starożytności jadłospis bezmięsny wynikał przede wszystkim z braku dostępu do produktów pochodzenia zwierzęcego. Warto przypomnieć sobie, że rejony śródziemnomorskie słyną raczej z dobrego dostępu do świeżych warzyw, owoców czy ryb, co z resztą nadal charakteryzuje dietę śródziemnomorską. Wzmianki na temat spożywania mięsa w starożytności pojawiają się jedynie w odniesieniu do większych świąt. Źródła znacznie częściej mówią natomiast o jedzeniu „plonów natury”. 

Z kolei w Indiach wegetarianizm związany jest z religią, czyli hinduizmem. Zgodnie z jego założeniami, ludziom nie wolno zabijać bydła, ani tym bardziej jeść mięsa wołowego. Wierzy się bowiem, że człowiek po śmierci wraca na świat pod postacią cielaka. Takim samym szacunkiem i czcią w hinduizmie otacza się też konie, uznawane za zwierzęta godne jedynie władców. 

wegetarianizm – fakty i mity

Wokół tematu wegetarianizmu pojawiło się wiele fałszywych stwierdzeń, choć jak wiadomo, każdy mit może mieć w sobie szczyptę prawdy. Warto odpowiedzieć więc na zarzuty wobec diety bezmięsnej. Najczęściej powtarzane fałszywe stwierdzenia to:

Wegetarianizm grozi anemią

MIT. Anemia wielu osobom kojarzy się z bardzo szczupłą sylwetką i bladym odcieniem skóry. Tymczasem ta choroba wynika z niedoborów żelaza i witaminy B12, które mogą wystąpić i u wegetarian, i u osób jedzących mięso. Choć faktycznie substancje te występują przede wszystkim w produktach odzwierzęcych, to nietrudno jest odpowiednio zbilansować dietę wegetariańską lub wesprzeć się suplementacją tak, aby nie martwić się o anemię.

Wegetarianie nie jedzą białka

MIT. Białko występuje nie tylko w mięsie, ale również w produktach roślinnych, na przykład w roślinach strączkowych. Chociaż białko roślinne nie jest białkiem pełnowartościowym, to spożywane w odpowiedniej ilości powinno pozwolić wegetarianinowi uniknąć niedoborów. Poza tym białko występuje też w jajkach, nabiale czy rybach, które pojawiają się w niektórych odmianach wegetarianizmu. 

Wegetarianizm jest niekorzystny dla zdrowia

MIT. To stwierdzenie popularne wśród starszych ludzi, którzy uznają, że mięso w diecie to najlepsze źródło białka i ogólnie pojętej energii. Tymczasem mięso to również źródło tłuszczów i to tych nasyconych, które nie są korzystne dla zdrowia. Tak naprawdę, to właśnie odpowiednio skomponowana dieta wegetariańska często okazuje się znacznie lepszym sposobem odżywiania dla organizmu – oczywiście, o ile opiera się na zaleceniach żywieniowych.

A które stwierdzenia na temat wegetarianizmu są prawdziwe? Niestety, ale dieta wykluczająca mięso, a niekiedy również produkty odzwierzęce faktycznie naraża wegetarianina na niedobory, w tym przede wszystkim na niedobór wspomnianej witaminy B12, a także białka, żelaza, cynku czy wapnia. Problem ten rozwiązuje jednak odpowiednie zróżnicowanie jadłospisu z dodatkiem ewentualnej suplementacji. 

Prawdą jest również, że wegetarianizm nie jest zalecany dzieciom, nastolatkom i kobietom w ciąży. Potrzeby rozwijającego się i dynamicznie rosnącego organizmu są bowiem znacznie większe, dlatego stosując dietę wegetariańską na jednym z tych etapów życia ryzykujemy, że niedobór białka czy innych składników okaże się szkodliwy dla prawidłowego wzrostu.

jak przejść na wegetarianizm?

Aby przejść na wegetarianizm mądrze i bezpiecznie, nie wystarczy jedynie przestać jeść mięso. Konieczne jest uwzględnienie w diecie produktów, które zastąpią odzwierzęce źródła białka, witamin i minerałów. Rozsądny wegetariański jadłospis pozwoli zminimalizować ryzyko niedoborów pokarmowych, ale warto mieć na uwadze, że suplementacja niektórych substancji – takich jak kwasy tłuszczowe omega 3 lub witamina B12 – może okazać się konieczna dla zachowania pełni zdrowia. Zaleca się więc wykonać podstawowe badania krwi przed wdrożeniem diety, a później regularnie je powtarzać, aby zachować kontrolę nad stanem swojego organizmu. 

Zachęcamy także do przeczytania: Dieta anti agind – kliknij tutaj.