Nasze produkty kupisz online, a także w sieciach sklepów Auchan, Kaufland, Carrefour, Stokrotka

jak-czytac-etykiety-na-sokach

jak czytać etykiety na sokach?

Soki, napoje i nektary to różnego rodzaju produkty, których nazwy często są używane zamiennie. Tymczasem wiele dostępnych na rynku napojów nie ma nic wspólnego z pełnowartościowymi sokami. Warto poznać kilka wskazówek i rad, które pomogą odróżnić soki od innego typu produktów, które tylko je udają. Najważniejsze jest uważne czytanie etykiet, na których znajduje się wiele cennych informacji.

dlaczego warto pić soki?

Wielu lekarzy i dietetyków wskazuje, że podstawą zdrowej diety powinny być warzywa i owoce.  Instytut Żywności i Żywienia, który zajmuje się wyznaczaniem prawidłowych norm żywieniowych w Polsce uważa, że dziennie powinno się spożywać ich przynajmniej 5 porcji. Warzywa i owoce zawierają wiele cennych składników odżywczych i witamin, które należy regularnie dostarczać do organizmu. Można to robić na kilka sposobów, a jednym z nich jest właśnie picie soków. Już jedna szklanka pełnowartościowego napoju może zastąpić porcję warzyw i owoców, a co za tym idzie urozmaicić dzienny jadłospis. Warto jednak pamiętać, że takim zastępstwem mogą być wyłącznie soki o wysokiej wartości odżywczej. Wbrew pozorom na sklepowych półkach można znaleźć wiele napojów bez sztucznych konserwantów, które będą doskonałym zamiennikiem warzyw lub owoców. Warto wiedzieć, czego szukać na etykietach soków dobrej jakości, tak aby nie dać się oszukać.

soki – czym różnią się od napojów i nektarów?

Sok, nektar i napój to nie to samo. Warto poznać podstawowe różnice między tymi produktami. Sok pozyskuje się z warzyw i owoców, a jego skład jest podobny do surowców, z których został wytworzony. Do soków nie można dodawać cukrów, słodzików ani barwników i konserwantów. Inaczej jest w przypadku nektarów. Te powstają poprzez rozcieńczenie soku wodą i można dodawać do nich cukier. Kolejnym typem produktów są napoje, które nie są ani sokami, ani nektarami. W napojach owoce w postaci soku mogą występować śladowo lub też może nie być ich wcale. Niekiedy jednak mianem napoju określa się soki, bądź nektary, które zawierają w swoim składzie konserwanty.

jak wybierać pełnowartościowe soki?

Szukając dobrej jakości soków trzeba przede wszystkim sprawdzać ich składy. Jeśli na opakowaniu znajdzie się oznaczenie „Sok” można być pewnym, że jest to pełnowartościowy sok, w którym nie znajdują się dodatkowe barwniki, aromaty czy konserwanty. Ich dodawanie jest regulowane prawnie, stąd też, gdyby takie substancje znalazły się w składzie produktu, nie mógłby on występować pod rynkową nazwą soku. Producenci są zobligowani do przestrzegania przepisów prawa, które zabraniają dodawania do soków cukru bądź innego rodzaju zbędnych składników. Jedyny cukier, który może znaleźć się na etykiecie to ten, który naturalnie występuje w owocach lub warzywach.

pasteryzacja czy paskalizacja?

Producenci mają obowiązek zamieszczania na etykiecie informacji o metodzie utrwalania produktu w przypadku kiedy produkt ma dłuższy termin przydatności do spożycia. Sztuczne konserwanty to jeden ze sposobów na przedłużenie trwałości produktu. Jest to oczywiście najmniej korzystna dla organizmu metoda utrwalania żywności. Innym sposobem jest pasteryzacja. W przypadku produktów świeżych jak soki czy smoothie ta metoda jest bardzo niekorzystna dla witamin znajdujących się w produkcie. Pasteryzacja polega na podgrzaniu produktu do temp. ok. 70 stopni Celsjusza. Większość witamin zostaje utraconych w wyniku pasteryzacji. Najbardziej nowoczesną metodą utrwalania żywności jest paskalizacja, czyli HPP (z ang. High Pressure Processing) i choć brzmi naukowo to jest to obecnie najkorzystniejsza metoda wydłużenia trwałości świeżych produktów. Polega ona na poddaniu produktów bardzo wysokiemu ciśnieniu w warunkach chłodniczych. Z powodzeniem zastępuje pasteryzację i środki konserwujące, zachowując przy tym cenne witaminy w sokach. 

soki – jak czytać ich etykiety?

Najważniejszym elementem opakowania soku jest jego etykieta. To właśnie tam znajdują się  informacje o produkcie, dzięki którym można ocenić jego jakość. Warto znać podstawowe określenia, które często spotyka się na etykietach i wiedzieć co oznaczają poszczególne z nich. Jednym z podstawowych określeń, jest to dotyczące procesu pasteryzacji. Jeśli na etykiecie znajduje się napis „niepasteryzowany”, to można być pewnym, że sok zawiera sporo witaminy C. Mimo że przez brak pasteryzacji napój krócej nadaje się do spożycia, to zachowuje więcej witamin, niż produkty pasteryzowane. Soki niepasteryzowane to wysokiej jakości produkty, które wymagają specjalnego traktowania. Z reguły należy spożyć je w ciągu jednego dnia i przechowywać w lodówce. Na etykietach znajdują się jednak nie tylko informacje o pasteryzacji bądź jej braku. Czasami pojawiają się tam również określenia, takie jak „Sok naturalnie mętny” lub „Niewyprodukowany z koncentratu”. To również wskazuje na wysoką jakość produktu. To, że sok nie jest klarowny, a mętny wskazuje na to, że zawiera sporo miąższu surowców, z których został wyprodukowany. Mętność wynika również z dużej zawartości błonnika, pektyn, witamin, składników mineralnych oraz związków fenolowych. Te mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie i powinny być regularnie dostarczane do organizmu. Etykiety pełnowartościowych soków mogą zawierać także oświadczenia żywieniowe, wskazujące na zawartość w porcji produktu witamin lub składników mineralnych potwierdzonych badaniami. Do innych określeń, które wskazują na wysoką jakość produktu należy np. „Bez dodatku cukru” lub „Zawiera naturalnie występujące cukry”.

Więcej na temat pasteryzacji i paskalizacji przeczytacie tutaj

Mimo że na rynku można znaleźć wiele wartościowych produktów, to najzdrowsze zawsze będą soki ze świeżo wyciśniętych owoców.

Soki i smoothie SWIGO są tłoczone na zimno, nie zawierają konserwantów, dodatku cukru i nie są pasteryzowane. Produkty SWIGO są poddawane paskalizacji, dzięki temu zachowują witaminy i cenne składniki odżywcze, a termin przydatności do spożycia jest na tyle wydłużony, że z powodzeniem możemy zamawiać zapas na kilka / kilkanaście i zawsze mieć swój ulubiony sok SWIGO pod ręką. 

 

Cel projektu

Celem projektu jest pozyskanie wiedzy eksperckiej w zakresie wprowadzania produktów spożywczych na rynek Stanów Zjednoczonych, skutkujące opracowaniem strategii ekspansji, a następnie jej realizacja w ramach etapu zagranicznego. W wyniku realizacji projektu nastąpi rozpoczęcie sprzedaży eksportowej produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo HPP Trade Bridge Sp. z o.o. na rynku docelowym.

Planowane efekty

HPP Trade Bridge sp. z o.o. uczestniczy w projektach nr: PMT/2602/1N/2021 (rynek USA) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, oś priorytetowa III „Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach”, Działania 3.3 „Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw”, poddziałania 3.3.1 : Polskie Mosty Technologiczne”.

Wartość projektu                                     200 000,00 PLN

Wkład Funduszy Europejskich                200 000,00 PLN